dinsdag 21 juli 2015

Een E-bike voor woon-werkverkeer. Episode 1: de aanschaf.

Het bedrijf verplaatst zich verder van de je woonadres en wat doe je? Eerst ging je met de gewone fiets, ca.45 minuten door stad en bos, lekker uitwaaien en wat conditie behouden, maar nu wordt het > 1 uur enkele reis...Een overweging én de start van een intern project: monitoring gebruik van de elektrische fiets in het woon werkverkeer in het kader van Green Deal C146: “Fiets in het woon-werkverkeer”.

Image courtesy of Serge Bertasius Photography at FreeDigitalPhotos.net


De fiets speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de maatschappij en kan daar een nog grotere rol in spelen. Toename van het fietsgebruik biedt voordelen op het gebied van bereikbaarheid, gezondheid, luchtkwaliteit, CO2-reductie, geluidsreductie en ruimtelijke kwaliteit. Ook heeft een groei van het fietsgebruik economische voordelen en tot slot stimuleert meer fietsverkeer en fietsinfrastructuur allerlei gerelateerde (duurzame) innovaties, zoals ‘slimme fietspaden’ en energiezuinige verlichting. Vooral als vervanging van de (2e) auto is een belangrijke plaats weggelegd voor de elektrische fiets, welke ritten van > 15 km binnen een redelijke reistijd kunnen afleggen. Op dit moment zijn er nog weinig ervaringscijfers over de aanschaf en het gebruik van deze fietsen in de praktijk.


De praktijkcase omvat de route Renkum - Arnhem IJsseloord, welke op de volgende manieren bereikbaar bleek:
  • met de auto: snelste 26,4 km, 22 minuten reistijd. Vaak file (A12/Velp) zodat er 30 minuten vertraging optreed. Brandstofverbruik 2 - 2,5 liter enkele reis.
  • met de bus: snelste 64 minuten reistijd, € 7,68 enkele reis, na 17.40 uur geen bus meer terug en vaak missen van overstap met 30 minuten vertraging tot gevolg;
  • met de gewone fiets: snelste 18,4 km, >75 minuten reistijd. >60 meter hoogteverschil, de helft door de stad, veel wegomleidingen; Aanschaf € 900,- ;
  • elektrische scooter, speedbike: reistijd minder dan 45 minuten. In de stad gevaarlijk door hoge snelheid van 40 km/uur en drukte verkeer. Kentekenplichtig. Aanschaf € 3.500,- + kenteken en verzekering.;
  • e-bike: reistijd 45 - 60 minuten. Aanschaf €2.500,- + verzekering.
Deze opties overwegend werden deze wensen aan het transport gesteld en zo opties afgestreept:
  • geen 2e auto;
  • reistijd maximaal 60 minuten enkele reis;
  • kosten vergelijkbaar met het OV;
  • eigen baas over vertrektijd;
  • conditie op peil houden;
  • ontspannen op het werk en thuis komen.
In dit geval is de E-bike voor onze testrijdster de beste oplossing. Welke E-bike is dan de vraag, elke leverancier heeft tientallen modellen, maar ons wensenlijstje en de route bepalen al veel:
  • achterwiel aandrijving voor meer kracht en stille aandrijving;
  • diverse versnellingen voor heuvelachtig terrein;
  • een zwaardere accu [500 Watt] vanwege afstand en route, zeker in de winter;
  • goede fietstassen voor regenvrij vervoer bagage.
Vanwege het benodigde onderhoud is de aanschaf gebeurd bij de lokale fietsenmaker, die ervaring met het merk e-bike heeft en een leenfiets bij onderhoud aanbiedt. De fietsverzekering biedt ook pechhulp onderweg.
Sinds 1 juli 2015 is onze monitoring gestart, waarbij wordt bijgehouden;
  • aantal dagen gebruikt, aantal km gereden, rijervaringen onderweg,
  • verbruik accu en kWh/100 km, en de verschillen in de tijd [seizoen, leeftijd accu].
  • kosten: laadkosten, onderhoudskosten en kosten alternatief vervoer [OV] en terugverdientijd.
Een e-bike is handig, maar heeft ook beperkingen welke we ook willen bespreken. Een voorbeeld is het feit dat als je na je werk nog een bedrijfsfeestje hebt, je die dag niet met de e-bike gaat, omdat je niet >10 km  extra daarheen wil fietsen en ook achteraf niet nog eens 25 km terug wil fietsen om 21.00 uur. Het OV of een lift van een aardige collega met een auto is dan een goed alternatief. 

 Suggesties of opmerkingen altijd welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

2SPACE.NET