Dit is onze conclusie na 15.000 km woon-werkverkeer wat we
gemonitoord hebben in de afgelopen 27 maanden. Als je overweegt om te
gaan fietsen zullen we je even bijpraten over wat je kan verwachten.
Image courtesy of Serge Bertasius Photography at FreeDigitalPhotos.net |
Best zuinig. Het energieverbruik valt mee;
gemiddeld minder dan 1 kWh per 100 km en dat is ca. € 0,21. Goed je lampen in
huis uit doen als je weggaat en je hebt het al terugverdient.
Fiets je rot. Het beste is zoveel mogelijk
met de e-bike te rijden. Je komt dan het beste in een nieuw reisritme en
je leert ook de fiets en de route(s) goed kennen, wat de veiligheid
bevordert als het slecht of donker weer is. Vaak wordt afgehaakt als de
zomer voorbij is, maar dat hoeft niet met onze zachte winters. Er werd
bij ons onderzoek 95 % van de werktijd met de e-bike gereden. Een goed
regenpak is dan wel noodzakelijk.
Verwen je fiets. Plaats hem (op slot)
altijd aan de lader in een drogende vorstvrije plek, zodat je de andere
dag weer fris de regen in kan. Als je niet technisch (genoeg) bent, neem
een cursus fietsonderhoud. Is niet alleen leuk, maar je verdubbelt je
fietsrendement als je bij de fietsenmaker weg blijft. Elke 1.000 km
roept het display dat hij een onderhoudsbeurt moet en dat was bij ons om
de 6 weken. Vooral in de herfst slijten de remmen snel en zand in de
ketting is funest. Lekker zelf bijhouden en je verdient je fiets in ruim
2 jaar terug in plaats van 4. Eens in het jaar alle bewegende delen
(ketting, tandwielen, trapas en banden) laten vervangen is dan
verwennerij.
Het is geen sport. Nee, je conditie wordt
er niet beter van. Dan moet je op een lage ondersteuning gaan fietsen en
dat doe niet als het warme avondeten op je wacht. Van de 27!
versnellingen, werden alleen de 3 grootste gebruikt. Maar gedraag je dan
ook niet als een wielrenner. De auto's en gewone fietsers zien je niet,
verwachten je niet en dus zelf opletten of een rustigere (langere)
route kiezen. En hier komt de helm goed van pas, want je bent zelf bijna nooit de oorzaak van een noodstop, zeker als je die smartphone in je fietstas houdt.
We wensen u vele veilige kilometers!