[leestip: Een E-bike voor woon-werkverkeer. Episode 1: de aanschaf. ]
Dan
is het zover; je hebt de e-bike aangeschaft. Inclusief verzekering,
extra garantie en accessoires bijna € 3.000,- geïnvesteerd in je werk.
Hopelijk krijg je nog een reisvergoeding of een fietsplan van je
werkgever, anders zijn de uitgespaarde OV-kosten de enige opbrengsten
die je tegen deze investering kan wegstrepen.
De eerste week was
een week van wennen: een nieuwe zitpositie, een display te ontdekken,
een hoop versnellingen [27] en wat zijn de capaciteiten van de accu? De
eerste keren rij je veel op hoogste stand, 5 Power,
omdat je dan nauwelijks hoeft te trappen ;-) Het was dan ook lekker
zomerweer en weinig verkeer op weg [schoolvakanties]. Echter de conditie
wordt niet sterk verbeterd op deze manier.
In week 30 t/m 32
werd alleen maar gefietst[12 dagen]. Daarbij werd dagelijks in detail
bijgehouden: fietsafstand, resterend accuvermogen en lading [kWh] van de
accu. Er werd voornamelijk in ondersteuningstand 4, Sport, gereden.
De
ritafstand[retour] is volgens de routeplanner 36,8 km, maar het display
gaf elke dag een andere rijafstand aan tussen 36 en 40 km, afhankelijk
van de intensiteit van ondersteuning van die dag. Dit zou niet moeten
uitmaken.
Week 31 was een regen- en windweek, dat is duidelijk te
zien aan het hoger energieverbruik en de verschillen in resterend
accuvermogen. Dit schommelde tussen de 30% en 50%, zodat er, zonder op
het werk te slepen met accu en lader, nu nog zorgeloos gereden kan
worden. Dit zal in de herft/winter anders worden. Verder lijkt het dat
de testrijdster op maandag meer ondersteuning wenst dan op donderdag.
De
tijdwinst ten opzichte van een gewone fiets was 25-45%, afhankelijk van
heen of terugrit. Heen ca. 46 minuten en terug ca. 54 minuten. In de
namiddag in de stad is het drukker, meer stoplichten en meer wegen van
rechts; het kan verstandig zijn om je route te verleggen, zodat het
gunstiger is voor het rijden met de e-bike. Meer kilometers, maar
sneller en veiliger.
Na 500 km wordt door het display de eerste
servicebeurt al aangekondigd; je kan nog wel fietsen, maar na 4 weken is
wel snel. De e-bike was al een keer teruggeweest, omdat het achterwiel
scheef stond en de versnelling niet goed meer werkte; gratis
afstellingsonderhoud heet dat. De eerste servicebeurt is ook nog
gratis, maar de 3 á 4 beurten per jaar gaan de terugverdientijd
bepalen.
Het energieverbruik valt mee; momenteel 0,88 kWh per 100
km en dat is ca. € 0,21. De totale fietsopbrengst ten opzichte van het
OV is ca. € 19,50 per 100 km, zodat ruim 15.000 km gereden moet worden
om de aanschaf van de e-bike terug te verdienen. Dit is voor de
testrijdster ruim 2 jaar, maar er wordt aangegeven 3,5-4 jaar omdat er
veel onderhoud nodig zou zijn.
Het nadeel van de e-bike is dat je
's morgens al goed wakker moet zijn, want je bent vooral mensen aan het
inhalen die nog niet wakker zijn. Verder moet je omkleedtijd inplannen
[wel zo fris]. Een algemeen nadeel van fietsen naar het werk is dat je
meer tijd in moet plannen voor het lezen van e-mails en vergaderstukken,
omdat je dat nu niet in het OV kan doen.
Tijdens de
zomervakantie staat de e-bike 3 weken stil, maar na de zomer gaat de
herfstperiode in en gaan we ervaringen weer verder volgen.